Codziennie napotykamy naprzykrzające się nam reklamy, oglądamy jaskrawe bilbordy i konfrontujemy się z nietrafionymi chwytami marketingowymi. Zastanawiasz się, jak umieścić reklamy na swojej stronie, w taki sposób by nie odpychały odbiorcy? Jeśli tak, powinieneś dowiedzieć się, czym jest reklama natywna i jak działa.
Czym jest reklama natywna?
Reklama natywna to rodzaj reklamy, która idealnie wpasowuje się w stronę lub portal, na którym się znajduje. Czasem trudno rozróżnić ją od standardowego wpisu, pojawiającego się regularnie na stronie, ponieważ ma podobną stylistykę, wygląd, format, i dotyczy tej samej tematyki co treści redakcyjne. Nie jest ona nigdzie wyróżniona ani nie znajduje się w specjalnie przeznaczonym na nią miejscu — jest raczej integralną częścią strony. Twórcy stawiają na naturalność i dbają, by reklamy tego typu nie były nachalne, a raczej intrygujące i oczywiste, że pojawią się na danej stronie. Mają wzbudzać pozytywne uczucia, a nie powodować rozdrażnienie, z powodu przebodźcowania zbyt dużą ilością promocji. Muszą być oznaczane, jako sponsorowane, jednak zazwyczaj jest to umiejętnie ukryte.
Przykładowe formy reklamy natywnej
Kiedy już wiemy, czym jest reklama natywna, zdajemy sobie sprawę, że niełatwym jest dostosowanie promocji do tematyki strony, stylistyki i formy, w sposób ciekawy i nietuzinkowy. Nie jest to jednak niemożliwe, a sposobów na to jest coraz więcej. Do przykładowych form reklamy natywnej zalicza się:
- artykuły sponsorowane — wartościowe, profesjonalne teksty, często pisane przez dziennikarzy lub copywriterów – dowiedz się, jak wpływają na widoczność Twojej strony;
- listy produktów — popularne w sklepach internetowych, zawierające promowane produkty, aukcje czy inne oferty;
- lokowanie produktu — polegające na pojawieniu się odpowiedniego produktu w serialu, programie czy innym filmiku, którego bohaterowie używają danego towaru, z zadowoleniem i uśmiechem, często w naturalny sposób;
- posty oraz wpisy w social mediach — np. na Facebooku, Twitterze czy Instagramie;
- video — znane firmy często decydują się na współpracę z popularnymi osobami, które miałyby nagrać filmik z ich towarem, np. w postaci recenzji;
- recommendation widgets — elementy graficzne umieszczone obok głównej treści, np. w postaci ramki z napisem „przeczytaj też”, powodując dodatkowe wyświetlenia.
Jakie korzyści niesie za sobą reklama natywna?
O niechęci użytkowników Internetu do wszelkich akcji promocyjnych, wiemy nie od dziś. Dzięki reklamom natywnym, które mają za cel przekazywać te treści w sposób przystępny i nierażący internautów, zyskamy większą aprobatę i wzrost odwiedzin naszej strony. Jest to świetny sposób, by zarabiać na reklamach, umieszczając je na blogu, w taki sposób, by nie drażnić odbiorców i nie odciągać ich uwagi od głównego zamysłu portalu. Ten rodzaj marketingu często może okazać się skuteczniejszy i sprawić, że promocja stanie się również rozrywką, a potencjalny klient szybciej zainteresuje się produktem z reklamy natywnej, niż z tej standardowej.
Umieszczanie promocji i reklamowanie produktów czy usług w standardowy sposób, często wiąże się z dezaprobatą i ryzykiem utraty obserwatorów, albo potencjalnych klientów. Warto wprowadzać metody, takie jak reklamy natywne, by przeprowadzić promocję kreatywnie i nie narażać swojej działalności na straty.